OM METANOL/ABOUT METHANOL

Metanolinstitutets hemsida

BioMetanol som fordonsbränsle - en utmärkt sammanfattning

- Ett välbeprövat högoktanigt (105 oktan) motorbränsle
- Ger ökad effekt i motorer vid låginblandning
- Är ett miljövänligt, biomassebaserat bränsle
- Kan användas direkt i alla befintliga bensinmotorer som låginblandning i bensin, utan någon förändring i bilens motor och bränslesystem
- Kan användas i alla befintliga flexifuelbilar som M-85
- Är ypperligt som bränsle i framtidens motorer med batterier/bränsleceller
- Passar i befintliga logistiksystem och kan transporteras under normaltryck

VärmlandsMetanol har under 8 år utan problem kört en Volvo 850 årsmodell 1992 med olika metanolblandningar. Bilen har fungerat perfekt under ca 6 800 mil utan några tekniska förändringar och bl a körts
2 178 mil med 35% metanolinblandning, 536 mil med 35% metanol+ 3,25% etanol samt 2 354 mil med 20% metanol + 4% etanol. Bränsleförbrukningen legat på ca 0,9 liter per mil tom 25% inblandning för att sedan öka till 1,07 resp 1,09 liter/mil.


Speedway-motorcyklar behöver ett högoktanigt bränsle, därför körs de på ren metanol. I USA har amerikanska Formel 1 bilar också körts på ren metanol.

Under 1980-talet fanns i Kalifornien ca 14.000 bilar, som kördes på M85, dvs 85 procent metanol och 15 procent bensin.


Foto: Åke Bengtsson, Valsarna

Preem om Metanol:

"Ett alternativt drivmedel är metanol, i vardagligt tal kallat träsprit. Liksom etanol fungerar det utmärkt för låginblandning i vanliga drivmedel. En annan fördel är att det går att producera billigt ur vedråvara. Nackdelarna med metanol är få. Råvaran finns i tillräckligt stora mängder och infrastrukturen - mackarna - finns redan."

Källa: Preems annons i Energiutmaningen