Emissionen är avslutad 2016-05-23

VärmlandsMetanols nyligen avslutade emission har inbringat 4,184 miljoner kronor. 114 nya aktieägare har tillkommit utöver tidigare ca 1 500 ägare. VärmlandsMetanols vd Björn Gillberg nämner, att han hade hoppats att nyemissionen skulle inbringa ca 10 MSEK. Han påpekar, att som framtidsutsikterna för biodrivmedel ser ut på kort sikt i Sverige, är det helt förståeligt om investerare hellre satsar sitt kapital på annat än biodrivmedel.

Sedan 2012 har skatterna på biodrivmedel höjts eller sänkts fem gånger. Under sådana omständigheter omöjliggörs investeringar i nyproduktion av biodrivmedel. Kapitalmarknaden kräver av förståeliga skäl långsiktiga och stabila skatteregler för att satsa på biodrivmedel.

Sådana regler har utlovats av regeringen framemot 2018. Under tiden fortsätter regeringen att hissa skatterna på biodrivmedel upp och ner i relation till oljepriset. Detta för att förhindra att biodrivmedel blir billigare än bensin/diesel.  Gillberg konstaterar att detta system måste ersättas av ett skattesystem som premierar biodrivmedel, d.v.s. gör dem billigare än bensin och diesel.

Affärsidé
VärmlandsMetanol har tillsammans med ThyssenKrupp Industrial Solutions under sex års tid utvecklat ett unikt koncept för att i Hagfors bygga en fabrik för tillverkning av bioMetanol av skogsråvara. VärmlandsMetanols affärsidé är att, utöver bioMetanolfabriken i Hagfors, bygga flera identiska anläggningar och bli en ledande tillverkare av bioMetanol. Därutöver är avsikten att, tillsammans med ThyssenKrupp, utifrån det framtagna konceptet, offerera bioMetanolfabriker på EPC basis (ingenjörsarbete, upphandling och bygg). Utifrån det framtagna konceptet kan genomförandetiden jämfört med den första fabriken i Hagfors, kortas från tio år till ca fyra år, vilket innebär betydande kostnadsreduktion för efterföljande anläggningar.

I väntan på långsiktiga och vettiga skatteregler satsar VärmlandsMetanol bl.a. på att marknadsföra det framtagna konceptet utomlands. Stort intresse för konceptet har visats från bl.a. Kanada.